Babyer, kos, nærhet og trening

 

Image: Shutterstock

Den lille, mamma og trening, hvordan får du overskudd og glede i hverdagen?

Ved å tilpasse seg babyens behov for kontakt, blir babyen mer fornøyd, det betyr en god sirkel for både foreldre og barn. Babyer trenger mye kos og nærhet, det stimulerer barnets fysiske og psykiske utvikling. Barn kommuniserer med foreldrene sine på ulike måter helt fra de blir født. Gjennom gråt, kroppsspråk, ansiktsuttrykk, handlinger og ord, er målet en reaksjon eller et svar fra deg. Hvis andre overser oss når vi forsøker å si noe, blir vi usikre og kanskje nervøse. Motsatt føler vi oss betydningsfulle når andre tar til seg det vi sier. Dette gjelder også for spedbarn.

Det finnes informasjon om dette her;  foreldrehverdag.no hjelper deg å bli bedre kjent med barnet ditt og deg selv, og handler om forholdet mellom dere. Du får ikke fasitsvar, men kanskje noen nye tanker om hvorfor du gjør som du gjør, hvorfor barnet ditt gjør som det gjør og hvordan dere kan få det bedre sammen i hverdagen. Foreldrehverdag.no er utviklet i samarbeid med fagfolk, og bygger på International Child Development Programme (ICDP). ICDP fokuserer på forholdet mellom voksne og barn, og brukes av blant annet UNICEF, WHO og mange norske kommuner og helsestasjoner.

Babyer har flere forskjellige bevissthetstilstander (Dr. Brazelton og Nugent, 1995) Barnets oppmerksomhet og emosjonelle tilstander varierer mye i løpet av et døgn. Spedbarnet går ut og inn av 6 forskjellige tilstander, og man tilstreber regulering av disse tilstander slik at overgangene blir myke og stressnivået hos barnet lavest mulig. Barnet lærer og utvikler seg forskjellig i de forskjellige fasene. De er delt opp i to søvnfaser og fire våkenfaser.

1.Dyp søvn: Regelmessig pust, rolig, barnet skvetter sjelden til, reagerer sent og roer seg fort ved en eventuell forstyrrelse.

2.Lett søvn: Mer uregelmessig pust, jevnligere bevegelser, øyebevegelser. Barnet skvetter til i blant, og kan endre bevissthetstilstand ved ytre forstyrrelser. Sutte/sugebevegelser forekommer.

3.Døsig: Barnet er trøtt, overgang mellom søvn og våken tilstand, rolige bevegelser, men skvetter også til. Kan endre tilstand ved stimulering, men virker ellers «utilgjengelig».

4.Rolig våken: Lite motorisk aktivitet, lett å bryte gjennom og få oppmerksomhet. Fin fase for samspill.

5.Aktiv våken: Mye motorisk aktivitet, mer skvetten og har mer lyder – grynting og sutring. Ikke så lett å få kontakt.

6.Gråt: Høy motorisk aktivitet, mye lyd og vanskelig å komme gjennom og få kontakt ved stimulering.

Ved å legge merke til hvordan babyen din kommuniserer og kroppspråket hennes, blir det lettere å kunne planlegge dagen, ettersom vi kan kjenne igjen mønsteret til vårt barn, selv om ingen dager er like så klart.

Når er barnet ditt klar for samspill? Når på dagen trenger den lille ro?

Image: Shutterstock

Babyer, og særlig nyfødte og enda mer for tidlig fødte,  er mer sensitive for sanseinntrykk, og kan bli overstimulert. Overstimulering kan få babyen til å gå i «dvalemodus» sovne, eller miste oppmerksomheten.

Har du lyst å lære mer om babyen din og hvordan du kan møte barnets behov på en god, trygg og utviklingsfremmende måte, kan du snakke med helsesøster på helsestasjonen for informasjon. På et babymassasjekurs vil du i tillegg til babymassasje også lære om berøring, bevissthetstilstander, om systemene som barnet trenger å regulere for å utvikle seg, ulike typer gråt, søvn og barnets kommunikasjon m.m.

Å trene med baby

Når er egentlig den beste tiden for å trene for deg og din baby? Kanskje du ikke liker å bli forstyrret og velger å trene mens barnet sover, men vurder «å trene sammen» også ! Det kan være veldig koselig å gjøre dette til en fin stund sammen. Ved å trene med barnet til stedet, vil du og barnet få gode opplevelser. Babyen synes det er spennende å se deg i bevegelse, og i noen øvelser kan du benytte babyen som vekt. Bare husk å ta hensyn til barnets alder, og om barnet kan holde hodet selv, eller trenger støtte. Det er også mange øvelser man kan gjøre med barnet i bæresele, eller sjal.

Image: Shutterstock

Med trening og bevegelse som en del av hverdagen, vil barnet ditt bli positivt påvirket i oppveksten, og sjansen er stor for at bevegelse blir en naturlig del av livet. Små barn elsker å kopiere mamma og pappa, og gjør det du gjør! I stedet for å instruere barnet til å gjøre aktiviteter, lek med barnet og barnet gjør som deg!

Det faller ikke like naturlig for alle å være aktiv, og det kan være vanskelig å finne tid. De første årene med små barn er nok mer utfordrende, og det kreves at du er fleksibel. Det å finne tilbake til treningsrutinene er kanskje ikke mulig, ikke på samme måte. Har motivasjonen din for trening forandret seg? Mer energi, søvn og overskudd tror jeg de fleste småbarnforeldre ønsker seg, og det er viktig å tenke på at det som fungerer for andre, nødvendigvis ikke fungerer for deg.

Hva med å se på trening i et nytt perspektiv om du ikke skjønner hvordan du skal samle krefter eller tid? Trening trenger absolutt ikke å foregå på et treningssenter! Gjør hva du liker, hvor og når du kan. Hva inspirerer deg?

Kilder: Bufdir, www.brazelton-institute.com og Vimala McClures Infant Massage

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>