Slik planlegger du en sunn matuke. 5 tips + gratis ukeplanlegger

I en travel hverdag er det lett å ty til daglige turer innom butikken og litt kjappe løsninger. Kjappe løsninger er kanskje stikkordet i dette innlegget, for med veldig lite planlegning kan disse kjappe løsningene bli veldig sunne.

Vår erfaring er nemlig at hvis man bare tenker uka litt igjennom er det enkelt å servere sunn, kjapp og billig mat – som merkes både på kroppen, humøret og lommeboka!

 

For å printe ut ukeplanleggeren som PDF trykk HER

 

VÅRE TIPS:

 

ANALYSER UKA DI:

Er det dager dere har det ekstra travelt med mye som skjer på ettermiddag kveld? Er det da sånn at det kan være lurt å gjøre klar middagen dagen før? Kanskje du burde begynne å lage opp større porsjoner av ting å ha lett tilgjengelig i frysa?

For noen høres dette ut som et stort prosjekt, men når man først har begynt med det skjønner man fort at her er det mye tid, stress og penger man sparer seg for. Gode, hyggelige middager blir det også av det!

 

HANDLE TO GANGER I UKA:

Jeg vet at noen sverger til ukes shopping, men mer overkommelig for de fleste er det nok å handle to ganger i uka.

HA DET KLART:

Av en eller annen grunn tror vi at planlegning er et stort prosjekt. Jeg er ganske sikker på at du bruker mer energi på i uffe deg over at du burde bli bedre på å planlegge, enn det faktisk krever å planlegge! Jepp.

  1. Sørg for å ha det du trenger i hus.  Det starter faktisk der!
  2. Sett av en time søndag og onsdag kveld til å planlegge hva du skal ha med deg, hva som må kjøpes inn og lage klart det som må preppes på forhånd. På denne måten kan du lage klart mat for 3 dager av gangen. Jeg er skikkelig dårlig på dette og bruker heller 10 min hver kveld. Men lengre tid tar det heller ikke, om man som meg, er dårlig på å planlegge – så lenge man har sunn mat i huset.

 

 

KJEKT Å HA I SKAPENE

1. Ting å putte pålegg på! For eklere enn det blir det jo ikke!

Trykker du på navnet får du opp en oppskrift hvor dette er brukt.

2. Kokte egg. Billig, enkelt og lett å ta med seg. Enten som fyll i en salat, pålegg eller mellommåltid

3. Frosne grønnsaker. 

  • Billig
  • Kan brukes i omeletter
  • Stekes i oven eller på panna – bare å ta med en proteinkilde – ferdig

4. Frosne bær

Med dette i frysa kan du alltid slenge sammen en smoothie.

5. Proteinkilder

  • Middagsrester
  • Egg
  • Gresk yoghurt
  • Kesam
  • Kokt skinke
  • Skalldyr
  • Frossen fisk

6. Sunt fett

  • Avokado
  • Diverse nøtter og frø

7. Oppbevaring og matbokser i forskjellige størrelser

 

LAG OPP EKSTRA MAT

Det tar ikke lengre tid å lage en dobbelt så stor middag. Og vips har du middagsrester du kan ha med til lunsj eller en dobbel porsjon kjøttsaus så du kan legge halvparten i frysa. De som allerede gjør dette vet hvor mye det betyr i en travel hverdag!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>