Knebøyen alle gravide kan gjøre

Knebøy er en helt fantastisk øvelse som styrke både sete, korsrygg og så klart beina. Større styrke i disse områdene har flere fordeler:

  • Forebygger ondter og skader i ryggen.

Hvorfor?

En av rumpas funksjoner er å holde deg oppreist og utvikle kraft når du løfter, reiser deg opp, går og flere andre aktiviteter du sikkert gjør flere ganger om dagen. Er du svak i rumpemuskulaturen vil ryggen ta i mot mye av den belastningen som egentlig er ment for sete.

 

  • Stabilierer bekkenet og forebygger skader i kne.

 

  • En trent kropp bidrar til en høyere forbrenning.

Hvorfor?

Musklemassen din står for størstedelen av din kalori omsetning. Jo større musklemasse du har, jo større forbrenning vil du derfor ha. I tillegg kan vi nevne at styrketrening bidrar til en god hormonbalanse i kroppen, som også er essensielt for at forbrenningen skal fungere optimalt.

Styrketrening generelt forebygger benskjørhet, diabetes, overvekt, senke blodtrykket, redusere risiko for hjerte- karsykdommer og kan endre kroppssammensetning.

Shutterstock

Men hva hvis man allerede har vondt i rygg og knær?

Da er kanskje den tradisjonelle knebøyen både vond og vanskelig å utføre riktig. Et godt alternativ er da knebøy med ball eller rulle – inntil en vegg. Dette gjør øvelsen teknisk lettere samtidig som det avlaster knærne og gir ryggen god støtte.

 

 

 

 

 

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>